انواع خبر واطلاعات شیطان پرستان برای تحلیل گران

سینا فیلم سابق با مطالب جدید آمد...

انواع خبر واطلاعات شیطان پرستان برای تحلیل گران

سینا فیلم سابق با مطالب جدید آمد...

سرطان سینه

سرطان سینه

سرطان سینه پس از سرطان پوست دومین سرطان شایع در زنان است. هر ساله تعداد زیادی از مبتلایان به سرطان سینه تشخیص داده می شوند.
 

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، رشد مهار نشده‌ی سلولهای غیر طبیعی است که در نواحی مختلف سینه ایجاد می شود. این اتفاق ممکن است در بافتهای مختلف مانند مجاری‌ای که شیر را انتقال می‌دهند، در بافت تولید کننده‌ی شیر و در بافت غیر غددی رخ دهد.  

سرطان سینه پس از سرطان پوست دومین سرطان شایع در زنان است. هر ساله تعداد زیادی از مبتلایان به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند و تعدادی نیز جان خود را از دست می‌دهند. خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن بیشتر می شود.  

در حدود سه چهارم از موارد بیماری در زنان بالای 50 سال ایجاد می شود.  

به جز سن سایر عوامل خطر شامل این موارد هستند:

* سابقه‌ی فامیلی سرطان سینه

* سابقه‌ی قبلی ابتلا به سرطان سینه و یا برخی موارد غیر طبیعی دیگر در بافت سینه

* افزایش مواجهه زنان با هورمون استروژن که در شرایط زیر رخ می دهد:

* بروز اولین دوره‌ی قاعدگی قبل از 13 سالگی

* یائسگی بعد از 51 سالگی

* استفاده از درمان جایگزینی هورمون با استروژن

* افرادی که در طول زندگی باردار نشده‌اند و یا اولین بارداری آنها بعد از 30 سالگی بوده است.

* اضافه وزن و چاقی خصوصاً بعد از یائسگی

* مصرف الکل

* زندگی بی تحرک و فعالیت بدنی کم

اگرچه این بیماری در زنان بسیار شایع‌تر است اما در مردان نیز روی می‌دهد.
 
  علائم:

علائم سرطان سینه شامل این موارد هستند:

* وجود توده و یا افزایش ضخامت در سینه و یا ناحیه‌ی زیر بغل

* ترشح شفاف یا خونی از سینه

* پوسته‌ریزی در نوک سینه 

*  فرو رفتن نوک سینه به داخل 

* قرمزی و یا تورم سینه

* فرو رفتگی پوست سینه که در آن پوست، حالتی شبیه به پوست پرتقال پیدا می کند. 

* وقوع تغییر شکل سینه که موجب متفاوت شدن آن با سینه‌ی دیگر شود.  

* زخم در پوست سینه که بهبود پیدا نکند. 

تشخیص:

پزشک شما در باره‌ی عواملی که خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد سوال می کند.  مخصوصاً اگر سابقه‌ی فامیلی بیماری وجود داشته‌باشد. سوالاتی نظیر:

 احساس توده یا افزایش ضخامت در سینه، تو رفتگی نوک سینه و یا ترشح از نوک سینه، تورم و یا تغییر در شکل ظاهری سینه،  قرمزی یا فرو رفتگی پوست سینه و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل. 

اگر در معاینات توده‌ای یافت شود و یا در عکسهای رادیولوژی بافت غیر طبیعی وجود داشته‌باشد پزشک شما ارزیابی بیشتر را برای بررسی سرطان سینه احتمالی توصیه خواهد کرد. 

 در برخی موارد قدم بعدی بررسی سونوگرافی است تا قوام توده را مشخص کند.  سونوگرافی نشان می‌دهد که توده یک بافت توپر و سفت است و یا اینکه یک کیست پر از مایع و غیر سرطانی است. 

 اگر توده سفت باشد پزشک نمونه‌برداری را توصیه می کند. این به این معنی است که بافت غیر طبیعی برای بررسی آزمایشگاهی فرستاده می‌شود. 

 ممکن است بدون انجام سونوگرافی نمونه برداری انجام شود. ممکن است از توده نمونه‌برداری شود و یا کل توده برای بررسی آزمایشگاهی فرستاده شود. نمونه‌برداری وجود سرطان سینه را اثبات می‌کند.  

دوره‌ی بیماری:

سرطان سینه تا زمانی که درمان نشود رشد می‌کند و منتشر می‌شود.

پیشگیری:

اگرچه این اقدامات مصون ماندن ازسرطان سینه را تضمین نمی‌کنند اما به پیشگیری از آن کمک می‌کنند. 

* سیگار نکشید 

* وزن خود را در حد طبیعی و مناسب حفظ کنید 

* مرتب ورزش کنید. 

* مصرف الکل را محدود کنید.  

* رژیم غذایی سالمی داشته باشید که حاوی مقادیر زیادی از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی،  کلم و گل کلم باشد. 

* در حال حاضر توصیه سازمانهای تحقیقاتی- بهداشتی بیانگر تشویق افراد به انجام معاینه فردی و یا عدم انجام آن نیست.  اما اگر سن شما زیر 40 سال است هر سه سال یک بار و در صورتی که بالای 40 سال دارید هر ساله باید توسط پزشک معاینه شوید.  

* بررسی رادیوگرافی سینه یا ماموگرافی را به صورت مرتب انجام دهید.  

ماموگرام می‌تواند سرطان سینه را 5-2 سال پیش از اینکه تبدیل به یک توده‌ی قابل لمس شود نشان دهد. اگرچه بر سر تناوب انجام ماموگرافی‌ها اختلاف نظر وجود دارد، اما بسیاری از متخصصان همچنان توصیه می‌کنند که زنان بالای 40 سال سالیانه یک ماموگرافی انجام دهند.   

محققان اختلال در برخی ژنها را در بروز سرطان سینه‌ی ارثی موثر می‌دانند و زنانی که سابقه‌ی فامیلی بروز بیماری را دارند باید مشاوره‌ی ژنتیکی داشته‌باشند. 

درمان:

درمان سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است درمان جراحی به صورت برداشتن جزئی تا کامل سینه انجام شود و درمانهای مکمل مانند درمان دارویی، درمان هورمونی، شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام گیرند. 
تهیه وتنظیم:سینا کوچکی ن‍ژاد

درمان کمکی برای سرطان سینه

سوالات و پاسخها

سالیان متمادی است که محققان در حال مطالعه برای یافتن بهترین شیوه درمانی سرطان پستان می باشند و توجه ویژه آنان به پیشگیری از عود این بیماری پس از درمان اولیه بوده است . دانشمندان ابتدا تصور می کردند که سرطان پستان قبل از انتشار به نقاط دورتر بدن به بافتهای مجاور و گره های لنفی زیر بغل متاستاز می دهد  (انتشار می یابد ) اما اکنون آنان معتقدند که سلولهای سرطانی در همان مراحل اولیه استقرار بیماری نیز می توانند منتشر شوند. 

درمان کمکی ( Adjuant therapy ) اقدامی است تکمیلی که علاوه بر درمان اولیه به بیمار داده شده و هدف از آن نابود سازی سلولهای انتشار یافته است هر چند که ممکن است روشهای آزمایشگاهی و رادیولوژیکی قادر به تشخیص این سلولها نباشند .

1-چه انواعی از درمانهای اولیه برای سرطان پستان بکاربرده می شوند ؟

درمان اولیه سرطان سینه شامل برداشتن توده ( lumpectomy )  ِ پرتو درمانی و برداشتن سینه (modified radical mastectomy )می باشد . توده برداری ( lumpectomy ) عبارتست از برداشتن توده سرطانی پستان و مقادیر کمی از بافتهای اطراف آن . معمولا اکثر گره های لنفاوی زیر بغل نیز برداشته می شوند .متعاقب توده برداری  ِ پرتو درمانی سینه انجام می شود . سینه برداری ( modified radical mastectomy ) شامل برداشتن کل پستان ِ اکثر گره های لنفاوی زیر بغل و اغلب پوشش روی عضلات قفسه سینه می باشد  ِ پزشکان در حال ارزیابی یک روش جدید تکه برداری بنام sentinel lymph node biopsy  که در آن فقط یکی از گره های لنفی برداشته شده و از نظر وجود سلولهای انتشار یافته سرطان پستان مورد بررسی قرار می گیرند .  پژوهشهای بالینی حاکی از اهمیت روز افزون این روش در درمان سرطان پستان است .

2- چه انواعی از درمانهای کمکی برای سرطان پستان بکار برده می شوند ؟

از آنجائیکه هدف اصلی از درمان کمکی نابود کردن سلولهای سرطانی منتشر شده است  ِ درمان معمولا فرا گیر است ( systemic )یعنی استفاده از داروهایی که از طریق جریان خون  در تمام بدن سیر کرده و به سلولهای سرطانی در هر نقطه از بدن می رسد و آنها را تحت تاثیر قرار مید هد . درمان کمکی سرطان پستان شامل شیمی درمانی یا هورمون درمانی ( هر کدام به تنهایی و یا ترکیبی از هر دو ) می باشد .

* شیمی درمانی کمکی  : استفاده از داروهایی است که سلولهای سرطانی را می کشند . تحقیقات نشان داده است که استفاده از شیمی درمانی کمکی در مراحل اولیه سرطان پستان به پیشگیری از عود سرطان اولیه کمک می کند  ِ شیمی درمانی کمکی معمولا ترکیبی از چندین داروی ضد سرطان است که مشخص شده از بکار گیری تنها یک داروی ضد سرطان موثرتر است .

* هورمون درمانی کمکی : این روش سلولهای سرطانی را از هورمون استروژن که برخی سلولهای سرطانی پستان برای رشد به آن نیاز دارند محروم می کند . در اکثر موارد هورمون درمانی کمکی با استفاده از داروی تاموکسی فن ( Tamoxifen ) انجام می شود  ِ مطالعات نشان داده است  ِ هنگامیکه تاموکسی فن بعنوان داروی کمکی در مراحل اولیه سرطان پستان تجویز می شود  ِ به پیشگیری از عود سرطان اولیه و همچنین پیشگیری از ایجاد سرطانهای جدید در سینه دیگر کمک شایانی می کند .

تخمدانها  ِ منبع اصلی تولید استروژن در زمان باروری ( قبل از یائسگی ) می باشند . برای خانمهای مبتلا به سرطان پستان که هنوز یائسه نشده اند از تاموکسی فن برای محروم کردن سلولهای سرطانی از استروژن استفاده می کنند . مطالعه روی داروهایی که تولید استروژن توسط تخمدانها را مهار می کنند ادامه دارد . بطور جایگزین می توان از جراحی برای برداشتن تخمدانها استفاده نمود .

 اگرچه این بخش بیشتر به درمان کمکی فراگیر ((systemic)) می پردازد اما گاهی پرتو درمانی موضعی نیز بعنوان درمان کمکی  مورد استفاده قرار می گیرد.پرتو درمانی هنگامی بعنوان درمان تکمیلی بحساب می آید که قبل یا بعد از سینه برداری (mastectomy ) انجام شود . هدف از این اقدام از بین بردن سلولهای سرطانی پستان است که به بافتهای مجاور نظیر دیواره قفسه سینه یا گره های لنفی انتشار یافته اند . هنگامی پرتودرمانی  ِ درمان اصلی و نه کمکی محسوب می شود که متعاقب عمل جراحی breast sparing انجام شود .

3- چه عواملی روی پیش آگهی بیمار مبتلا به سرطان پستان موثر هستند و این عوامل چه نقشی در درمان کمکی دارند ؟

عوامل موثر در  پیش آگهی  ِ شاخصهایی از توده های پستان هستند که به پیش بینی پزشک در احتمال بهبودی بیماری کمک می کند پزشکان هنگامیکه مشغول تصمیم گیری در مورد بیمارانی هستند که ممکن است از درمان کمکی نفع ببرند  ِ این عوامل را در نظر می گیرند . برخی از این عوامل که معمولا در طرح ریزی شیوه درمان سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرند  ِ عبارتند از :

* اندازه توده  : بین اندازه توده و نتیجه نهایی بیماری ارتباط خیلی نزدیک وجود دارد . عموما بیماران دارای توده های کوچک ( قطر 2سانتی متر یا کمتر ) پیش آگهی بهتری نسبت به بیماران با توده های بزرگتر دارند ( خصوصا قطر بیش از 5 سانتی متر )

* درگیری گره لنفاوی : گره های لنفی زیر بغل محل شایع انتشار سلولهای سرطان پستان می باشند . پزشکان معمولا تعدادی از این گره های لنفاوی را برمی دارند تا ببینند آیا آنها حاوی سلولهای سرطانی هستند ؟ اگر سرطان در آنها یافت شد اصطلاحا گفته می شود گره های لنفی (( مثبت ))  هستند   و اگر پاک بودند به آنها گره های لنفی منفی می گویند  ِ اگر سرطان پستان از نوع گره لنفی مثبت باشد  ِ احتمال عود در آن از سرطان پستان نوع گره لنفی منفی بیشتر است زیرا اگر سلولهای سرطانی به گره های لنفاوی انتشار پیدا کرده اند  ِ احتمال اینکه به نقاط دیگر بدن پخش شده باشند وجود دارد .

وضعیت گیرنده هورمونی : سلولهای پستان حاوی گیرنده های استروژن و پروژسترون ( هورمونهای زنانه ) هستند  ِ این گیرنده ها به بافت پستان اجازه می دهند تا در برابر تغییرات سطح هورمون رشد یافته و یا تغییر پیدا کنند تحقیقات نشان داده است که تقریبا ٣/٢ تمام موارد سرطان پستان حاوی مقادیر قابل توجهی گیرنده های استروژن هستند بهمین دلیل این توده ها را اصطلاحا گیرنده استروژن مثبت می نامند (estrogen receptor positive = ER) حدود 40 تا 50 درصد تمام موارد سرطان پستان دارای گیرنده های پروژسترون میباشند و به همین دلیل به آنها " گیرنده پروژسترون مثبت می گویند + ‍‍Progestrone reseptor Positiv =PR   توده های + ER رشد تهاجمی کمتری نسبت به توده های - ER دارند . نتیجه اینکه پیش آگهی بیماران + ER بهتر از - ER می باشد .

* درجه بندی بافت شناسی : این واژه اشاره به این مطلب دارد که سلولهای سرطانی در زیر میکروسکوپ تا چه اندازه شبیه سلولهای طبیعی پستان هستند سرطانهایی که حاوی سلولهای بسیار شبیه به سلول و ساختار طبیعی پستان هستند  اصطلاحا خوب تمایز یافته ( well -differeniated ) نامیده می شوند . درمقابل سرطانهایی که سلولهای آن شباهت کمی به سلول و ساختار طبیعی پستان دارد " تمایز نیافته " ( poorly differentiated  ) نامیده می شوند . و بالاخره سرطانهایی که حالتی بینابین دو مورد قبلی دارند  ِ  " کمی تمایز یافته " ( moderately differentiated ) نامیده می شوند . در اکثر موارد سرطان تهاجمی پستان  ِ بیماران مبتلا به انواع خوب تمایز یافته پیش آگهی بهتری دارند .

* ظرفیت تزاید سلولی سرطان : این مطلب اشاره به ظرفیت تقسیم سلولی سلولهای سرطانی برای تشکیل سلولهای بیشتر را دارد . سلولهایی که دارای چنین ظرفیت بالایی باشند اغلب تهاجمی تر بوده و رشد سریعتری نسبت به توده های باظرفیت تزاید سلولی کم دارند . بیماران مبتلا به سرطانهای با رشد  آهسته تر پیش آگهی بهتری دارند .

دانشمندان با استفاده از آزمایشهای سنجش سلولی ( flow cytometry ) که شامل اندازه گیری قطعه فاز S می باشد ( S-phase fragment measurment ) ظرفیت تزاید سلولی را تخمین می زنند . فاز S عبارت از درصدی از سلولهای سرطانی می باشد که در حال تقسیم هستند . احتمال عود در سرطانهایی که دارای میزان بالاتری قطعه فاز S هستند بیشتر است .

* فعالیت ژن سرطان زا ( Oncogene ) : فعالیت این ژن ( که باعث رشد غیر طبیعی سلول می شود ) منجر به غیر طبیعی شدن سلولهای  یا تبدیل آنها به سلولهای طبیعی سرطانی می گردد . بیماران مبتلا به سرطانهایی که حاوی این ژن بنام HER -2/neu ( ژن erbB-2 هم نامیده می شود ) هستند بیشتر در معرض خطر عود بیماری قرار دارند  . برخی مطالعات ارتباط بین این ژن و مقاومت در برابر برخی داروهای ضد سرطان را مطرح کرده است ولی بهر حال نیاز به تحقیق بیشتر در این زمینه احساس می شود .

* درمان کمکی برای چه کسانی تجویز می شود ؟

اگر چه عوامل موثر در پیش آگهی ( رجوع به بالا ) اطلاعات مهمی را درباره احتمال عود بیماری بدست می دهد  ِ ولی این عوامل قادر نیستند پزشکان را در اظهار نظر صریح در مورد اینکه چه بیمارانی با درمان اولیه بهبود می یابند و چه بیمارانی از درمان کمکی نقع می برند  ِ یاری رسانند  ِ هنگام تصمیم گیری در مورد تجویز درمان کمکی برای سرطان پستان باید شرایط بیمار، عوامل موثر در پیش آگهی ( که قبلا بحث شد ) وضعیت یائسگی بیمار( یعنی آیا زن وارد دوران یائسگی شده است ؟ )  ِ سلامت فرد و تمایلات شخصی بیمار را مد نظر قرار دارد . رهایی از این روند پیچیده تصمیم گیری تنها با مشورت با یک پزشک متخصص در درمان سرطان که اصطلاحا سرطان شناس  ( Oncologist ) نامیده می شود  ِ میسر است . تحقیقات بالینی انجام شده حاکی از پیشرفتهایی در زمینه شناخت بیمارانی است که از درمان کمکی نفع می برند و همچنین شناخت  بیمارا نی که نیازی به این درمان ندارند ( به سوال 8 رجوع شود ) .

5- چه زمانی درمان کمکی آغاز می شود ؟

معمولا درمان کمکی طی 6 هفته بعد از عمل جراحی آغاز می شود  ِ اگر درمان کمکی دیرتر از این زمان آغاز شود پزشکان نمی توانند بفهمند که درمان کمکی تا چه اندازه در کاهش شانس عود بیماری موثر می باشد .

6- درمان کمکی چگونه داده می شود و چه مدت طول می کشد ؟

شیمی درمانی از طریق دهان و یا تزریق داخل رگ به بیمار داده می شود . در هر دو مورد دارو نهایتا وارد جریان خون شده و به تمام بدن می رسد . شیمی درمانی بصورت ادواری برای بیمار تجویز می شود یعنی دوره های درمان و متعاقب آن دوره های استراحت و تکرار مجدد این دوره . اکثر بیماران درمان را بصورت سرپایی در بیمارستان و یامطب پزشک دریافت می کنند . شیمی درمانی کمکی معمولا 3 تا 6 ماه بطول می انجامد .

در هورمون درمانی کمکی  ِ تاموکسی فن از طریق دهان به بیمار داده می شود . تاموکسی فن وارد گردش خون شده و به تمام نقاط بدن می رسد ، اکثر خانمها این دارو را هر روز برای مدت 5 سال دریافت می کنند ، تحقیقات نشان داده است که تجویز تاموکسی فن برای مدت بیش از 5 سال موثرتر از مصرف 5 ساله آن نخواهد بود ، در خانمهایی غیر یائسه ممکن است برای مهار عملکرد تخمدان  ، هورمونها را بصورت تزریقی تجویز نمایند . بعنوان یک روش جایگزین می توان از عمل جراحی برداشتن تخمدانها استفاده کرد .

7- برخی از عوارض جانبی درمان کمکی چیست و چه کاری برای رفع آنها می توان انجام داد ؟ 

عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی در درجه اول به نوع داروی مصرفی توسط بیمار بستگی دارد . البته در هر روش درمانی  ِ عوارض جانبی از فردی تا فرد دیگر متفاوت است ، عموما داروهای ضد سرطان روی سلولهایی که در حال تقسیم سلولی سریع هستند اثر می گذارند . این حالت شامل سلولهای خونی که وظیفه مبارزه با عفونتها ، ایجاد انعقاد خون و حمل اکسیژن به بافتهای بدن را دارند ، نیز می شود . وقتی سلولهای خونی تحت تاثیر داروهای ضد سرطان قرار می گیرند ، بیمار بیشتر مستعد گرفتن عفونت شده ، براحتی دچار خونریزی و کبودی می شود و حتی ممکن است نیروی کمتری در طی درمان و کمی بعد از آن داشته باشد . سلولهای فولیکول مو و نیز سلولهای دستگاه گوارش هم بسرعت تقسیم می شوند . در نتیجه بیمارانی که شیمی درمانی در یافت می کنند ممکن است موهایشان را از دست داده و عوارض دیگری نظیر از بین رفتن اشتها ، تهوع  و استفراغ ، اسهال و یا زخمهای دهانی در آنها مشاهده شود . پزشکان برای کنترل تهوع و استفراغ ایجاد شده از شیمی درمانی اقدام به تجویز داروهای مناسب می نمایند ، همچنین پایش  بیمار( monitoring ) برای پیشگیری یا درمان سایر عوارض شیمی درمانی انجام می شود و اگر مشکل ادامه پیدا کرد حتی ممکن است دوز دارو و یا پروتکل درمانی را تغییر داد . علاوه بر این پزشکان به خانمهایی که بدلیل تعداد کم سلولهای خونی ، استعداد بیشتری در ابتلا به عفونت دارند ، توصیه می کنند از مکانهای شلوغ و یا افراد بیمار و سرماخورده پرهیز کنند .

عوارض جانبی ناشی از داروهای شیمی درمانی عموما کوتاه مدت است و معمولا در دوره های استراحت و یا کمی بعد از خاتمه درمان فروکش می کنند .

معمولا عوارض جانبی تاموکسی فن شبیه تعدادی از علائم دوران یائسگی است ، شایعترین این عوارض شامل گرگرفتگی ، خروج ترشحات از واژن و تهوع می باشد ، البته همانطور که در برخی خانمها علائم یائسگی بروز نمی کند در برخی بیماران نیز که تاموکسی فن دریافت می کنند این عوارض دیده نمی شود .

پزشکان ، بیمارانی را که تاموکسی فن می گیرند بدقت از نظر بروز عوارض جانبی تحت نظر قرار میدهند ، خانمهایی که این دارو به آنها داده می شود خصوصا اگر همراه با آن شیمی درمانی هم دریافت می کنند بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته د ر رگها می باشند . خطر ایجاد لخته با تاموکسی فن مشابه خطر ایجاد آن در درمان جایگزین با استروژن می باشد . همچنین تاموکسی فن احتمال بروز خونریزیهای مغزی را افزایش می دهد .

در بین خانمهایی که سابقه عمل جراحی برداشتن رحم ( hysterectomy ) ندارند ، بهنگام دریافت تاموکسی فن خطر ایجاد سرطان آندومتر ( سرطان بافت مخاطی رحم ) و سارکومای رحم ( سرطان دیواره عضلانی رحم ) در آنها افزایش میابد . بیمارانیکه تاموکسی فن می گیرند حتما باید از نظر معاینات منظم لگنی ، مرتب به پزشک خود مراجعه کنند و در صورت وجود درد لگنی و هر گونه خونریزی غیر طبیعی واژن ، تحت معاینه دقیق قرار بگیرند مطالعات دقیق نشان داده است که منافع درمان کمکی در افزایش شانس بیمار برای بقاء ،  بیشتراز خطرات ناشی از عوارض آن  است . اما هنوز هم این مسئله مهم است که خانمهای بیمار در مورد درمانی که می گیرند یا عوارض جانبی داروها توسط پزشک و یا مراکز مراقبت سلامتی آگاه شوند . 

8-چگونه پزشکان و دانشمندان به پرسشهای مربوط به درمان کمکی سرطان پستان پاسخ می دهند ؟

پزشکان و دانشمندان در حال انجام تحقیقاتی هستند که آزمونهای بالینی ( clinical trials ) نامیده شده و هدف از آن یافتن شیوه های موثرتر درمان سرطان پستان می باشد . در این مطالعات ، محققین دو یا تعداد بیشتری از گروههای بیماران را که درمانهای مختلف دریافت می کنند باهم مقایسه می نمایند ، این پژوهشها می تواند نشان دهد که آیا روشهای نوین درمانی در مقایسه با روشهای استاندارد موثرتر هستند یا خیر ؟ علاوه بر این پزشکان در این مطالعات به مقایسه بروز عوارض جانبی در گروههای مختلف می پردازند .

بیمارانیکه در این آزمونها شرکت می کنند از اولین فرصت برای بهره بردن از روشهای جدید درمان استفاده کرده و علاوه براین به ارتقای دانش پزشکی کمک می کنند ، خانمهایی که داوطلبانه در این آزمونها شرکت می کنند می توانند از پزشک خود در مورد این مطلب که آیا این شیوه برای آنها مناسب است ؟ سوال نمایند .

 

دکتر کورش اسدی

نظرات 1 + ارسال نظر
NIMA سه‌شنبه 9 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 15:23 http://POPCRAZY.BLOGSKY.COM

سلام
وب خوبی داری خواستی به منم سر بزن.

ممنون چشم از بازدیتون از این سایت خیلی تشکر میکنم بهتون سر میزنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد